Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
2EDU 540Hayalindeki Üniversiteyi Kur3+2+048

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Bölümü / Programı Eğitim Kurumları İşletmeciliği Tezli Yüksek Lisans Programı (Türkçe)
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Yüksek Öğretim Kurumu tarafından tartışılan yükseköğretim vizyonu, geleneksel kamu ve vakıf eğitim sistemlerini düzenlemenin alternatifleri olarak yenilikçi öğrenme toplulukları oluşturmak için araştırma üniversiteleri hareketini teşvik etmektedir. Bu derste, gelecek yıllarda yaygınlaşması öngörülen bir örnek olarak vakıf üniversiteleri de dâhil olmak üzere geleneksel olmayan üniversitelerin felsefesi, planlaması, yönetimi ve sürdürülmesi ile ilgili çok çeşitli konuları incelenecektir. Öğrencilerden teorik düşüncelerini kapsamlı ve pratik bir üniversite tasarımına dâhil etmeleri beklenmektedir.

Bu ders; öğretim üyesi veya yönetici olarak önemli deneyime sahip öğrencilere ve üniversite lideri veya politika tasarımcısı olmak isteyenler için hazırlanılmıştır. Öğrencilerin, yazılı haftalık ödevleri ve vaka tartışmaları analiz edecek ve kendi deneyimleri değerlendirecektir. Bu ders, bir workshop tasarım atölyesi olarak faaliyet göstermektedir.
Dersin İçeriği Tartışılacak olan özel konular:
* Akreditasyon, hesap verebilirlik ve değerlendirme;
* Yükseköğretim hukuku;
* Yükseköğretimde işe alma, görevlendirme ve eleman geliştirme;
* Uluslararası ve ulusal standartlarla program geliştirme;
* Mesleki gelişim ve işbirlikçi bir kültürü geliştirilme;
* Toplumların rolü ve sosyal-kültürel sermayenin gelişimi;
* Bütçe, finansman ve yükseköğretim kurumlarındaki vakıf fonlarının rolü
* Üniversite tasarımı ve fiziksel alanların tasarımı; öğretim ve öğrenime etkisi
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Diğer Mehmet Yücel Türksezer
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar 1. 2547 sayılı Kanun, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, 4857 sayılı İş Kanunu
2. Resmi Gazete
3. Yükseköğretim internet sayfası
4. Ders notları
5. Eğitim-Bir-Sen istatistikleri
6. Üniversite Fikri, Jaroslav Pelikan, Küre Yayınları
7. Üniversiteyi Yeniden Kurmak, David John Frank, Küre Yayınları
8. Yükseköğretimin Örgütlenmesi, Michael N. Bastade, Küre Yayınları
9. Ek okumalar
10. Makaleler
Dersin Kuralları/Beklentiler
*Devamlılık-Derse Katılım
Derse devam zorunludur. Makul bir mazeret dışında derse devamsızlık yapılması söz konusu değildir. Devamsızlık katılım notunu etkileyecektir. Lütfen derslere zamanında geliniz. Derse geç gelme bir alışkanlık haline gelirse, öğretim görevlisinin “öğrenci derse katılmadı” şeklinde bir değerlendirme yapma hakkı mevcuttur. Derse devamsızlık en fazla %30’dur. %30’u aşan devamsızlıkta öğrenci başarısız sayılır.
Sınıfa gelmeden önce ilgili ders materyalini (kitap bölümleri ve makaleler) dikkatlice okumanız tavsiye edilir. Sınıf içi tartışmalar bu materyaller üzerinden yapılacaktır. Yetersiz hazırlık, derse az katılım, az katılım puanı demektir. Derse katılım soru sorarak, paylaşılan öneri ve görüşlere nazikçe karşı görüş sunarak veya sunulan görüşlerden hareketle yeni öneri ve görüşler ortaya koyarak sağlanabilir.
*Geç Teslim ve Telafi Ödev/Sınav Politikası
Dersin ilk iki saati genellikle teorik konulara ve misafir konuşmacılara ve son saati uygulama ve ödevlere ayrılacaktır. Her ödevle ilgili teslim tarihi ders izlencesinde verilmiştir. Geç ödev teslimleri kabul edilmeyecektir ya da sınava girmeme durumlarının telafisi mümkün değildir.
*Not İtirazı
Bu konuyla ilgili olarak ilgili Fakülte/Enstitü yönetmelikleri uygulanır.
*Derste Elektronik Cihazların Kullanımı
Sınıflarda ders esnasında tüm mobil telefonlar ve diğer cihazlar sessiz veya kapalı tutulmalıdır. Ders esnasında sınıftan çıkmayınız ve tekrar sınıfa girmeyiniz. Sınıfta laptop bilgisayar kullanımı bir hak değil bir ayrıcalıktır. Laptoplar sadece ilgili dersin aktiviteleri amacıyla kullanılabilir.
*Dersin Kayda Alınması
Prensip olarak sınıfta ses veya görüntü kaydına izin verilmez.
*Akademik Etik ve İntihal
Sınavlarda ve ödevlerde kopya çekmek başka birisinin yaptığı ödevi veya projeyi teslim etmek akademik dürüstlük prensibine ciddi bir aykırılık olarak değerlendirilir ve 0 (Sıfır) not ile notlandırılır. Ayrıca muhtemel disiplin cezaları da yönetmeliklere göre verilebilir. Öğrenciler ödevleri yaparken birlikte çalışabilirler. Hatta bu konu yapıcı bir öğrenme süreci için özellikle teşvik edilmelidir. Ancak her bir öğrenci kendi çözümünü yazmalı ve sunmalıdır.
*Özel Durumlar
Ders performansını etkileyen özel durumlarınızı lütfen dersin hocasına önceden bildiriniz.
Ders kaynaklarını kişisel olarak temin edebilir, üniversite kütüphanemizden ya da kütüphaneler arası değişim yoluyla diğer üniversite kütüphanelerinden ödünç alabilirsiniz. Yukarıda belirtilen kaynaklardan herhangi birine ulaşamamanız halinde lütfen dersin hocasına durumunuza dair bildirimde bulunun.
Öğrencilerin, derse gelmeden önce ilgili kitap bölümlerini ve makaleleri okumaları, derslere düzenli katılmaları, ders esnasında not tutmaları, sınıf tartışmalarına katılmaları, ödevleri zamanında teslim etmeleri tavsiye edilmektedir.

Ders Yapısı
Eğitim Bilimleri %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ödev 1 % 30
Devam 1 % 20
Uygulama 1 % 10
Proje 1 % 40
Toplam :
4
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 1 14
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 0 14

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Öğrenciler, yüksek riskli standart test ortamında otantik öğrenci başarısı önlemleri geliştirme mücadelesi dâhil, hesap verebilirlik ve değerlendirme hakkında bilgi edineceklerdir.
2 Yükseköğretim yönetiminin yasal sorunları hakkında bilgi edineceklerdir; çalışan-yönetim ilişkileri dâhil, Yükseköğretimde personel yerleştirme; ulusal standartlar ve sonuçlar ile ilgili program ve müfredat geliştirme ve birinin pedagojik görüşlerinin pratikte uygulanmasını öğrenecektir
3 Eğitim programlarının tasarımı ve mesleki gelişim ve işbirlikçi bir kültürün gelişimi hakkında bilgi edineceklerdir
4 Yükseköğretim tasarımı sürecinde özel ihtiyaçlı öğrenciler, engelli öğrenciler, uluslararası Ulusal ve uluslararası öğrencileri ve sınıftaki heterojenlik gibi konuları tartışacaklardır
5 Toplumların rolü ve sosyal-kültürel sermayenin gelişimini değerlendireceklerdir
6 Yükseköğretim kurumlarının vakıf “endowment” fonlarının etkisinin yanı sıra bir bütçe planlamak ve mali kaynaklar hakkında daha fazla bilgi edineceklerdir.
7 Yükseköğretim tasarım projelerini planlamak
8 Hazır ve tamamen gelişmiş bir pilot yükseköğretim programı tamamlamak
9 Yükseköğretim program tasarım süreci boyunca problem tanımlama ve problem çözme becerilerini edinmek
10 Ders boyunca edindiği bilgileri değişim ve gelişim için mevcut eğitim kurumlarına uygulamak.


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Üniversitelerin tarihsel gelişimi ve bugünkü durumu
2 Mevcut kanuna göre üniversite mevzuatı/hukuki konular
3 Yükseköğretimin örgütlenmesi, organizasyon şeması
4 Akreditasyon, hesap verebilirlik ve değerlendirme
5 Üniversite fikri, üniversitelerin gelişimi, yükseköğretimde işe alma, görevlendirme ve eleman geliştirme
6 Araştırma üniversitesi. Bir üniversitenin eğitim- öğretim şartları, ders programları, uluslararası ve ulusal standartlarla müfredat ve program geliştirme, ezberci öğretim yerine araştırmacı eğitim
7 Endowment, bütçe ve alternatif finansman kaynakları. Yükseköğretim kurumlarındaki vakıf fonlarının rolü. Sermayenin gelişimi
8 Öğrenci ve Performans Değerlendirme
9 Mesleki gelişim ve kültürel gelişme
10 Toplumların rolü. Kültür ve uluslararasılaşma. Dünyadan örnekler
11 Üniversitelerde yönetim şekli. Yönetim Kurulların rolü. Dünyadan örnekler
12 Mimari tasarım düşüncesi ve ötesi. Öğrenci yaşamı ve öğrenciye tanınan imkânlar, kampüs ortamı. Fiziksel alanlar
13 Stratejik Plan
14 Final Proje teslimi


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Ö1
Ö2
Ö3
Ö4
Ö5
Ö6
Ö7
Ö8
Ö9
Ö10

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.ihu.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=248357&lang=tr