Dersin Dili
|
İngilizce
|
Dersin Düzeyi
|
Yüksek Lisans
|
Bölümü / Programı
|
Tarih Tezli Yüksek Lisans Programı (İngilizce)
|
Öğrenim Türü
|
Örgün Öğretim
|
Dersin Türü
|
Zorunlu
|
Dersin Amacı
|
ÖĞRENİM AMAÇLARI * Tarihin kendine has bir disiplin ve araştırma-öğrenme alanı olarak ortaya çıkışı ve gelişmesi hakkında genel bir fikir edinmek. * Tarihçiliğin hem kendi iç dinamikleri, hem tarihçiliği kuşatan belirleyici dışsalları hakkında bir ilk kavrayışa ulaşmak. * İlkçağdan günümüze, tarih bilgisinin ve tarihçilik uğraşısının belli başlı gelişme aşamaları hakkında bütünsel bir vizyona kavuşmak. * 19. yüzyıl başlarının, tarihin akademik bir disiplin olarak profesyonelleşmesi ve kurumlaşması açısından teşkil ettiği eşiğin önemini kavramak. * Aynı zamanda, 19. yüzyılın ilâhî takdire bağlı bir bütünsel tasarım ve evrim inancı, milliyetçilik, devletçilik ve Avrupa-merkezcilik gibi önemli zaaflarının da farkına varmak. * Öğrencileri, tarihçilerin pratiğinin temel unsur v boyutlarıyla tanıştırmak. * Öğrencileri, tarihçilerin yetişme tarzı, eğitimi, formasyonu, dilleri ve diğer bilgi arkaplanları ile tanıştırmak. * Tarihçinin eleştirel özerkliğinin önemini vurgulamak.
|
Dersin İçeriği
|
HIST 505-506 iki sömestirlik bir Historiyografi sekansıdır. Bütün Tarih yüksek lisans ve doktora öğrencilerince alınması zorunludur. İlk döneminde, yani HIST 505'te, tarihçilerin tarihine kronolojik bir yaklaşım söz konusudur. Bu çerçevede, dönemin ilk altı veya yedi haftası Eski Yunan, Roma, Hıristiyanlık ve Ortaçağ, Rönesans ve Aydınlanma çağlarına ayrılacak; sonraki altı veya yedi hafta ise 19. yüzyıl gelişmelerine odaklanacaktır.
Bu temelden hareketle HIST 506, tarih metodolojisini daha yakından ve soyut değil somut biçimde incelemeye eğilecek; bu doğrultuda 20. yüzyılda yaşamış bir dizi büyük tarihçinin ünlü eserlerini masaya yatıracaktır. Bu eserler önce kendi dönemleri, ortamları, paradigmatik tercihleri; ikincisi, mensup oldukları ekoller; üçüncüsü, kendi uzmanlık alanlarına ve ilgili literatüre katkıları bağlamında değerlendirilip tartışılacaktır.
Gerek ilk ve gerekse ikinci dönem boyunca, şu iki temel soruya tekrar tekrar döneceğiz: Herodot ve Tukidides'ten başlayıp, 19. yüzyıl başlarının Rankeci eşiğinden geçerek günümüze uzanan serüveninde, tarihçilikte (tarihçilerin pratiğinde) ne değişmiş, ne değişmemiş bulunuyor?
|
Dersin Yöntem ve Teknikleri
|
|
Ön Koşulları
|
Yok
|
Dersin Koordinatörü
|
Yok
|
Dersi Verenler
|
Prof.Dr. Halil Berktay
|
Dersin Yardımcıları
|
Yok
|
Dersin Staj Durumu
|
Yok
|
Ders Kaynakları
Kaynaklar
|
* Ömer Lütfi Barkan, Türkiye’de Toprak Meselesi. Toplu Eserler - 1 (Gözlem Yayınları, 1980). * Ömer Lütfi Barkan, “Osmanlı İmparatorluğunda Çiftçi Sınıfların Hukukî Statüsü”; Ülkü, 1937-38; in Barkan, Türkiye’de Toprak Meselesi, pp 725-788. * Ömer Lütfi Barkan, “XV ve XVI’ıncı Asırlarda Osmanlı İmparatorluğunda Toprak İşçiliğinin Organizasyonu Şekilleri”; in Barkan, Türkiye’de Toprak Meselesi, pp 575-716. * Halil Berktay, “The Search for the Peasant in Western and Turkish History/Historiography,” The Journal of Peasant Studies, vol 18, no 3 (1991). * Halil Berktay, “Three Empires and the Societies They Governed”; The Journal of Peasant Studies, vol 18, no 3 (1991). * For the last two items, also see: Halil Berktay ve Suraiya Faroqhi (eds), New Approaches to State and Peasant in Ottoman History (Frank Cass, 1992), pp. 109-184 and pp 242-263. * Halil Berktay, “Dört Tarihçinin Sosyal Portresi”; Toplum ve Bilim, sayı 54-55 (1991 Yaz-Güz), s. 19-45. * Michael Bentley, Modern Historiography. An Introduction (Routledge, 1999). * Ernst Breisach, Historiography. Ancient, Medieval & Modern (The University of Chicago Press, 1983). * E. H. Carr, What is History? (1961). * Patrick Geary, The Myth of Nations: The Medieval Origins of Europe (2003). * Georg G. Iggers, The German Conception of History. The National Tradition of Historical Thought from Herder to the Present (1968; revised edition 1983). * Arthur Marwick, The New Nature of History. Knowledge, Evidence, Language (Palgrave, 2001). * John Tosh, The Pursuit of History (2021). * Halil Berktay, “Tarih Çalışmaları”; Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, cilt 9, fasikül 78 (İletişim, 1985). Halil Berktay, “The Feudalism Debate: The Turkish End. Is ‘Tax-vs-Rent’ Necessarily the Product and Sign of a Modal Difference?” The Journal of Peasant Studies, vol 14, no 3 (1987), p. 291-333. * Halil Berktay, The “Other” Feudalism. A Critique of 20th Century Turkish Historiography and its Particularisation of Ottoman Society (unpub. PhD dissertation, Birmingham University, 1990).
|
|
Öğretim üyesi: Prof. Halil Berktay E-mail: halil.berktay@ihu.edu.tr, hberktay@sabanciuniv.edu (lütfen ikisini de kullanın) Ofis: İTBF, Z-53 Derslik: İTBF, Z-53 (kendi ofisim) Görüşme saatleri: Salı günleri (önceden e-mail üzerinde randevu alınması koşuluyla) DERS NOTLARI Öğrenciler kendi notlarını tutmaktan sorumludur. Öğrenme ve akılda tutma süreci hemen sınıfta, bununla başlar. Öğretim üyesinin kendisinin sunacağı powerpoint'ler ve diğer görsel malzeme, her hafta ders sonrasında dersin CANVAS web sitesine yüklenecektir.
|
|
https://canvas.ihu.edu.tr/
|
|
https://canvas.ihu.edu.tr/
|
|
https://canvas.ihu.edu.tr/
|
Ders Yapısı
Matematik ve Temel Bilimler
|
%0
|
|
Mühendislik Bilimleri
|
%0
|
|
Mühendislik Tasarımı
|
%0
|
|
Sosyal Bilimler
|
%100
|
|
Eğitim Bilimleri
|
%0
|
|
Fen Bilimleri
|
%0
|
|
Sağlık Bilimleri
|
%0
|
|
Alan Bilgisi
|
%0
|
|
|