Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
2PSY 512Bilişsel Davranışçı Psikoterapi II3+0+038

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Bölümü / Programı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Tezli Yüksek Lisans Programı (%30 İngilizce)
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bu derste uzman psikolog adayları olan yüksek lisans öğrencilerinin
1) Program dahilindeki süpervizyon eşliğinde zorunlu klinik görüşmelerinde uygulayabilmeleri beklenilen BDT yaklaşımının kuramsal altyapısını ve bakış açısını derinlemesine kavrayabilmeleri,
2) BDT yaklaşımının klinik ortamda uygulama alanlarına ve tekniklerine dair bilgilerini detaylı bir şekilde geliştirmeleri,
3) BDT yaklaşımını özümseyerek, farklı terapi yaklaşımlarıyla ayrışan ve örtüşen yanlarını detaylı bir şekilde kavrayıp farklı psikolojik sorunların çözümünde nasıl işe yarayacağına dair yeni bilgiler üretmeleri,
4) Derste öğrenilen kuramsal bilgileri ve teknikleri kendi gündelik yaşam problemlerine uygulayabilmeleri,
5) Gerektiğinde derste öğrenilen bilgileri klinik ortamdaki çeşitli psikolojik sorunların çözümü için uygun bir şekilde uygulayabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Bilişsel Davranışçı Terapi’nin tarihsel gelişimi, felsefi altyapısı, kişilik kuramı, psikopatoloji yaklaşımı ve psikoterapide izlediği yol öğretilir. Ders boyunca BDT ekolünün temel kavram ve prensipleri, psikolojik sorunları kavramsallaştırmada kullandığı yol ve bu hastalıkların tedavisinde izlediği yöntemler, terapi süreci ve seansların düzenlenmesi konuları ayrıntılı bir şekilde işlenir. Bu ders kuram ağırlıklı bir ders olmakla birlikte derste öğretilen teknikleri öğrencilerin günlük hayatlarına uygulayabilmeleri de teşvik edilmektedir.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Prof.Dr. M. Hakan Türkçapar
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Bilişsel Terapi Yöntemleri-R. Leahy- HYB Yayıncılık 2007
Türkçapar, M. H. (2009).Klinik uygulamada bilişsel-davranışçı terapi: depresyon. Epsilon Yay.
Depresyon ve Anksiyete Bozukluklarında Tedavi Planları ve Girişimleri; Robert L. Leahy, Stephen J. Holland HYB Yayıncılık 2009
Anksiyete Bozuklukları ve Fobiler Beck, A.T., Emery, G., & Greenberg, R. (1985). Litera Yayınları
http://klinikpsikiyatri.org/files/journals/1/48.pdf
http://www.cappsy.org/archives/vol4/no2/cap_04_10.pdf
www.bilisseldavranisci.org
http://www.cci.health.wa.gov.au/


Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Veri yok

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 0 1

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Bilişsel Davranışçı Terapi yaklaşımının depresyon ve anksiyete bozukluklarında yaklaşımın kuramsal altyapısını ve felsefesini, psikolojik sorunların gelişimine ve çözümüne dair öne sürdüğü modeli bilir.
2 BDT yaklaşımını klinik ortamda nasıl uygulayacağını, seansları nasıl tertip edeceğini, karşısına gelen sorunları nasıl kavramsallaştırıp danışana açıklayacağını ve yaklaşımın hangi tekniklerini ne şekilde uygulayacağını bilir.
3 Bu yaklaşımın diğer psikoterapi yaklaşımlarıyla ayrışan ve örtüşen yanlarını mukayese edebilir.
4 Bu yaklaşımı kullanarak psikolojik sorunların gelişimini başka insanlara açıklayabilir.
5 Bu yaklaşımın temel tekniklerini kendi gündelik problemlerine ve klinik ortamda karşılaştığı problemlerin çözümünde uygulayabilir, uygun tekniği seçip bir terapi süreci planlayabilir.
6 Yaklaşımın temel ilkelerini ve bakış açısını kavrayıp farklı durumlara ve farklı kültürlere uyumlu çözüm önerileri getirebilir, gerektiğinde yaklaşım ile uyumlu kültürel değerlerden faydalanabilir ve yeni fikirler geliştirebilir.


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Depresyonun davranışçı kuramları Depresyonun bilişsel kuramları Davranışçı Yöntemler Bilişsel Yöntemler
2 Anksiyete Bozukluklarının bilişsel kuramı Panik Bozukluk ve Agorafobinin Bilişsel Davranışçı Tedavisinde bilişsel müdahaleler Panik Bozukluk ve Agorafobinin Bilişsel Davranışçı Tedavisinde davranışçı müdahaleler
3 Özgül Fobilerin Bilişsel Davranışçı Tedavisi Sosyal Anksiyete Bozukluğunun (Sosyal Fobi) Bilişsel Davranışçı Modeli , Sosyal Anksiyete Bozukluğunun (Sosyal Fobi) Bilişsel Davranışçı Terapisi
4 Yaygın anksiyete bozukluğunun Bilişsel Davranışçı Modeli ve Tedavisi PTSB’nin bilişsel davranışçı kuramı ve terapisi
5 Obsesif-Kompulsif Bozukluğun Bilişsel Davranışçı Modeli Obsesyonların ön planda olduğu hastalarda terapisi Kompulsiyonların ön planda olduğu hastaların terapisi
6 Bedensel belirti Bozukluğunda Bilişsel Davranışçı Yaklaşım Sağlık Kaygısı Bozukluğunda Bilişsel Davranışçı Yaklaşım Şemalara dönük teknikler


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1
Ö2
Ö3
Ö4
Ö5
Ö6

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.ihu.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=247311&lang=tr