Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
2HIST 512Islamic History: The Middle Period (c.945-1500)3+0+038

Dersin Detayları
Dersin Dili İngilizce
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Bölümü / Programı Ortadoğu Çalışmaları Tezli Yüksek Lisans Programı (İngilizce)
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı This is a survey course that covers the main historical phases, events, dynasties, important persona, cultural trends, and human geography regarding the Islamic Civilization from the 10th to 16th centuries CE. The course will start with the weakening of the Abbasid dynasty as the symbol of Muslim unity and end with the rise of the three regional Muslim gunpowder empires, i.e. the Ottomans, Safawids, and Mughals.
Dersin İçeriği This is a survey course that covers the main historical phases, events, dynasties, important persona, cultural trends, and human geography regarding the Islamic Civilization from the 10th to 16th centuries CE. The course will start with the weakening of the Abbasid dynasty as the symbol of Muslim unity and end with the rise of the three regional Muslim gunpowder empires, i.e. the Ottomans, Safawids, and Mughals.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Yok
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar
For details see "Ders Konuları"
Holt stands for P. M. Holt, Age of the Crusades.
Morgan stands for David O. Morgan, Medieval Persia.
Hodgson stands for M. G. S. Hodgson, Venture of Islam.
CH stands for Cambridge History series on Islam, Iran, and Egypt.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 20
Ödev 3 % 30
Devam 14 % 10
Proje 1 % 40
Toplam :
19
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 6 84
Ödevler 1 5 5
Sunum/Seminer Hazırlama 2 10 20
Ara Sınavlar 1 5 5
Proje 1 10 10
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 6 166

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 familiarize with the human geography of Islamdom
2 remember the major phases of the Islamic Civilization
3 learn about and compare major dynasties of the Islamic Civilizations
4 remember important political events, persona, intellectuals, literati, and artists
5 understand and analyze socio-economic and administrative problems common to pre-modern agrarianate empires.
6 recognize failures, appreciate the dynamism and evaluate attempts to reach various Islamicate syntheses in cultural, political, and socio-economic spheres.
7 analyze primary sources and evaluate their position in the historiography


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Introduction : Organization of the Course
2 Western Islamdom – 1 : Fatimids Egger, 94 – 98 & 154 – 162. Abun-Nasr, 67 – 86.
3 Western Islamdom - 2 : al-Andalus Egger, 98 – 113 & 162 – 171 & 182 – 188. Abun-Nasr, 86 – 118.
4 Genesis of Muslim Intellectual Traditions Jurisprudence, Mysticism, Philosophy, Theology Hodgson, vol. 1, 315-443.
5 The Turkish Infusion Egger, 142 – 154 & 188 – 192. Claude Cahen, Pre-Ottoman Turkey, 1 – 51.
6 The Levant in the Age of the Crusades: Franks, Ayyubids Egger vol. 1, 172-182. Holt, 1-66. Hodgson’s Overview (1118-1258), vol. 2, 255-292.
7 The Mamluks Egger vol. 1, 269-273. Holt, 67-129, 138-154, 178-206.
8 The Mongol Irruption Egger vol 2, 1-13. Morgan, pp. 51-82. (pdf: 88-126) Hodgson, vol. 2, pp. 286-292; 386-417.
9 Timurids Hodgson, vol. 2, pp. 424-436 Morgan, pp. 83-100. (pdf: 127-140)
10 Midterm
11 The Ottomans C. Imber, The Ottoman Empire. Hodgson, vol. 2, 424-8. Hodgson, vol. 3, pp. 99-133. Further Readings Inalcik, The Ottoman Empire : the Classical Age. Inalcık, An Economic and Social History of the OE, vol. 1. Fleischer, Mustafa Ali. Paul Wittek, ghaza thesis. Lindner, Nomads and Ottomans. Kafadar, Between Two Worlds.
12 Ottomans - 2
13 Turcoman Dynasties in Iran: Qaraqoyunlus, Aqqoyunlus, Safawids David Morgan, Medieval Persia, 101-131. (pdf: 141-185) Hodgson, vol. 3, pp. 16-58. John Woods, The Aqquyunlu.
14 The Mughals: Timurids in India Hodgson, vol. 2, pp. 419-424. Hodgson vol. 3, pp. 59-98. John F. Richards, The Mughal Empire. Further Readings Francis Robinson, “Ottomans-Safavids-Mughals: Shared Knowledge and Connective Systems” in Journal of Islamic Studies (1997), 151-184. CH Islam, vol. 2, 3-64. Muzaffar Alam and Subrahmanyam eds. The Mughal State, 1526-1750.


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
Ö1
Ö2
Ö3
Ö4
Ö5
Ö6
Ö7

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.ihu.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=246613&lang=tr