Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
1TLL 101Modern Turkish Literature I2+2+035

 
Dersin Detayları
Dersin Dili İngilizce
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Sosyoloji Lisans Programı
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı TLL 101 dersinde,
1. Öğrencileri modern Osmanlı-Türk edebiyatının belli başlı yazarları ve eserleri ile tanıştırmak,
2. Edebiyat ile tarih ve toplum arasındaki ilişkiyi anlamaya yönelik olarak edebi eserleri tarihsel gerçeklikle kurdukları göndergesel olmayan bağ üzerinden anlamaya başlamak ve tarihi, edebiyatın tanıklığı üzerinden okumanın ilk adımlarını atmak,
3. Geç dönem Osmanlı’da yaşanan gelişmeleri anlamaya yönelik eleştirel, çok yönlü ve bütünsel bir bakış açısının önemini kavratmak,
4. Haftalık okumalar, tartışma saatleri ve düzenli yazı ödevleriyle Türkçe dinleme, not alma, okuduğunu anlama, araştırma ve yazılı ve sözlü ifade becerilerini geliştirmek hedeflenir.
Dersin İçeriği TLL 101, İbn Haldun Üniversitesi’nde tüm bölümlerde lisans öğrenimi gören öğrencilerin ortak müfredatını oluşturan Üniversite Derslerinden biridir ve iki dönemlik Modern Türk Edebiyatı derslerinin ilkidir. Bu derste 19. yüzyılın ikinci yarısından Cumhuriyet’e kadar Osmanlı devletinin içinden geçtiği tarihsel ve toplumsal dönüşümler, modern Türk edebiyatı ürünlerine yansıyan temalar ve biçimsel arayışlar üzerinden okunur, yazılı ve sözlü olarak analiz edilir. Öğrenciler, modernleşme ve ulus devlete geçiş sürecine tanıklık eden roman, şiir, tiyatro, hikaye, mektup, makale, hatırat türlerinde temel eserlerin, kimlik, cinsiyet, kültür ve medeniyet gibi meselelerle nasıl şekillendiğini, yakın okuma ve disiplinlerarası düşünme pratikleri ile ve metinde farklı ideolojik perspektiflerin izini sürerek kavramaya çalışırlar. Konu anlatımlarının yapıldığı derslerde aldıkları notlar ve tartışma saatlerinde etrafında dönülen belli başlı sorulardan yola çıkarak sade, odaklı, tutarlı ve iyi yapılandırılmış değerlendirme yazıları yazarlar.

TLL 101 is part of the University Courses that offer a common curriculum for the undergraduate students in all departments at Ibn Haldun University, and is the first of the two-semester Modern Turkish Literature courses. In this course, we inspect historical and social transformations in the Ottoman Empire from the second half of the 19th century to the Republic as they are reflected in the thematic features and formalistic inquiries in Turkish literary texts, and analyze them in group discussions and written assignments. Students read main works of novel, poetry, play, short story, memoirs, letters, and articles produced at a time of modernization and transition to the nation state, and study how these are shaped by such issues as identity, gender, culture, and civilization, as well as different ideological perspectives, through close reading and interdisciplinary thinking practices. They are guided in writing simple, focused, coherent, and well-structured response papers based on the main questions and themes brought up in the lectures and the discussion sessions.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Dr.Öğretim Üyesi Emine HOŞOĞLU DOĞAN
Dersi Verenler Dr.Öğretim Üyesi Emine HOŞOĞLU DOĞAN
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Mehmet Akif. (2016). Süleymaniye kürsüsünde. Safahat içinde. (s. ?). İstanbul: İz Yayıncılık.
Moran, B. (2018). Türk romanı ve Batılılaşma sorunsalı. Türk romanına eleştirel bir bakış I içinde (s. 9-24). İstanbul: İletişim Yayınları.
Uzkuç, S. (2016). Terkib-i Bend VI, IX, X. Terci-i Bend Terkib-i Bend /Ziya Paşa içinde. (?). Konya: Palet Yayınları.
Ömer Seyfettin. (2015). Primo Türk çocuğu. Ömer Seyfettin bütün eserleri 3 içinde. (s. ?). Ankara: Bilgi Yayınevi.
Esbab-ı nifak. (1336, 10 Mart). Hakimiyet-i milliye, 14, 1.
Atay, F. R. (2020). Ateş ve güneş. İstanbul: Pozitif Yayınları.
Adıvar, H.E. (2019). Sinekli bakkal. İstanbul: Can Yayınları.
Namık Kemal. (2019). Vatan yahut Silistre. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Rado, Ş. (2019). Paris’te bir Osmanlı sefiri: Yirmisekiz Mehmet Çelebi’nin Fransa seyahatnamesi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Recaizade Mahmut Ekrem (2019). Araba sevdası. İstanbul: İletişim Yayınları.
Şemsettin Sami. (2018). Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Zeynep Hanım. (2001). Özgürlük peşinde bir Osmanlı kadını. İstanbul: Büke Yayınları.
Devam ve Katılım: Tartışma saatlerinde yoklama alınır. Geçerli ve belgelenmiş mazeretleri olmaksızın derslere %20’den fazla devamsızlık gösteren öğrenciler, Lisans Yönetmeliğine göre dersten başarısız sayılırlar. Tüm öğrencilerden derslere, ilgili metni okumuş ve hazırlıklı gelmesi beklenir. Tartışma saatleri öğrencinin aktif katılımını gerektirir. Bu saatlerde öğrencinin okumaları yaptığını ve üzerinde düşündüğünü gösterir şekilde tartışmalara katılımı, öğretmenler tarafından Final notu hesaplamasına etki edecek şekilde rapor edilir.

Değerlendirme Yazıları: Öğrenciler 2-3 haftada bir, derste yapılan okumalarla ilgili ortalama 1,5 sayfalık, dönem boyunca toplam 4 değerlendirme yazısı yazarlar ve Canvas sistemine yüklerler. Bu yazıların ayırıcı özelliği, öğrencinin eseri belli bir açıdan veya içeriğindeki belli bir mesele üzerinden incelediği ve yazısını kendi savunduğu bir önerme etrafında şekillendirdiği bir tür öznel, eleştirel yakın okuma oluşudur. Kısaca değerlendirme yazıları, söz konusu esere yönelik şahsi ve temellendirilmiş bir yoruma dayanır. Birbirlerine benzemez, ortak, genel değerlendirmeler üzerine kurulmaz. Bunun dışında yazılar metin yapısı, içerik ve yazım-imla gibi başlıklarda incelenip notlandırılır.

Ara Sınav: Dönemin ortasında cuma günü yaklaşık 2 saatlik bir sınav uygulanır. Bu sınavda daha önce okunan eserlerden konferanslarda anlatılan konular ve tartışılan meselelerle ilgili teşhis, tahlil ve/veya yorum soruları yer alabilir.

Final Sınavı: Dönem sonunda yaklaşık 3 saatlik bir Final Sınavı uygulanır. Bu sınavda dönem boyunca yazılan değerlendirme yazılarına benzer iki kompozisyon sorusu yer alır ve cevaplar, değerlendirme yazısı ölçütlerine göre değerlendirilir.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 30
Ödev 4 % 20
Uygulama 26 % 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 35
Toplam :
32
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 55 1 55
Sınıf Dışı Ç. Süresi 39 2 78
Ödevler 4 3 12
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 5 150

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Modern Osmanlı-Türk edebiyatının öne çıkan yazarları ve eserlerini genel tarihsel çerçeve ve edebiyat dönemleri içerisinde konumlandırabilir, bunlar hakkındaki temel bilgileri sözlü ve yazılı olarak aktarabilir,
2 Kurmacalık ve karmaşıklık düzeyi farklı metinleri okuyup verilen ölçütler uyarınca biçim ve içerik açısından çözümlemeye başlar,
3 Geç Osmanlı modernleşme, kimlik dönüşümü ve ulus devlete geçiş süreçlerinin toplumsal dokuda yarattığı ve edebiyat eserlerine yansıyan etkilerini tematik ve biçimsel öğelerle karakter ve dil kullanımı üzerinden örneklendirebilir,
4 Edebi eseri, yazarın bakış açısını ve anlatımını değerlendirirken kuramsal bilginin yanında tarihsel düşünmenin, eserin kendi zaman ve mekân çerçevesi içinde kalmanın önemini anlar,
5 Bir saatlik konferansları konudan kopmadan ve ana fikirleri not alarak dinleme alışkanlığı kazanır,
6 Tartışma, eleştirme, söz alma disiplini edinir; başkalarının düşüncelerini dikkatle ve sabırla dinleyip kendi düşüncelerini düzgün ve sıralı bir biçimde ifade edebilmenin önemini kavrayıp uygular,
7 Edebiyat/tarih ekseninde sınırlandırılmış bir konu üzerinde iyi yapılandırılmış, özgün, kısa makaleler ortaya koyabilir.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Edebiyatın Yazdığı Tarih: Edebiyat, sosyal bilimlerin neresinde? Paris’te Bir Osmanlı Sefiri (1721), Yirmisekiz Mehmet Çelebi
2 Roman: Kim için, Ne için? Romanın ortaya çıkışı “Türk Romanı ve Batılılaşma Sorunsalı” - Berna Moran
3 Geleneksel Toplumlar ve Modernleşme: Kültür, değişim, düalizm Taaşşuk-ı Talat u Fitnat (1872), Şemsettin Sami
4 Vatan Mefhumu, Hürriyet Fikri: Tanzimat yazarları ve ideoloji: Namık Kemal Vatan yahut Silistre (1873), Namık Kemal
5 Modernleşmede Akla Karayı Seçmek: Kültürel yapıda Fransız tesiri Araba Sevdası (1898), Recaizade Mahmut Ekrem;
6 Babalar ve Oğullar: Kelime şeyi resmetmeyince Araba Sevdası
7 Kimlikler, Dönüşüm ve Etkileşim: Müslümanlık, Medenilik, Devrimcilik Sinekli Bakkal (1935), Halide Edip Adıvar; ARA SINAV
8 Değerlerimiz: Süzgeçten Geçenler ve Geçemeyenler: Tezli roman; Servet-i Fünun Sinekli Bakkal; “Tarih-i Kadim” (1905), Tevfik Fikret
9 Yeni Kadınlık, Eski Düzen: Yeni kadın kimdir, arayışları nelerdir? Oto-etnografik anlatı Özgürlük Peşinde Bir Osmanlı Kadını (1913), Zeynep Hanım
10 Milli Benlik Türklük, Asabiyet, Türkçü edebiyat “Primo Türk Çocuğu” (1911), Ömer Seyfettin
11 Dini Kimlik: İslamcılık, İttihad-ı İslam, Sırat-ı Müstakim “Süleymaniye Kürsüsünde” (1912), Mehmet Akif
12 Savaş, İşgal ve Yazın: Savaş edebiyatı; Mütareke ve Milli Mücadele basını Ateş ve Güneş’ten (1918)
13 Savaş, İşgal ve Yazın: Savaş edebiyatı; Mütareke ve Milli Mücadele basını “Esbab-ı Nifak” (1920), Hakimiyet-i Milliye Gazetesi
14 FİLM: Küçük Ağa

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Ö1
Ö2
Ö3
Ö4
Ö5
Ö6
Ö7

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.ihu.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=210538&lang=tr