Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
8SOC 406Contemporary Social Thought in the Muslim World3+0+035

 
Dersin Detayları
Dersin Dili İngilizce
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Sosyoloji Lisans Programı
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler,
1. Müslüman dünyasında toplum üzerine metodolojik ve kavramsal tartışmaları anlar ve bunları toplumsal
durumlara İslami bakış açılarını anlamak için kullanır.
2. İslam dünyasında toplumla ilgili ortaya çıkan temel teorik sorunları açıklar.
3. Müslüman dünyasının en az üç önemli tarihi şahsiyetinin görüşlerini tartışabilir.
4. İslam düşüncesindeki ana eğilimlerin ve tartışmaların gelişiminin eleştirel bir açıklamasını gösterebilir.
5. Müslüman sosyal düşüncesindeki temel temalar ve tartışmalar hakkında analitik bir anlayış sergiler.
6. Müslüman dünyasındaki başlıca sosyal ve politik eğilimleri özetler ve eleştirir.
Dersin İçeriği On dokuzuncu yüzyıldan günümüze kadar olan Müslüman dünyasındaki çeşitliliği kapsayan bu dersin temel amacı, öğrencileri - Müslüman entelektüeller arasında - bazılarının diğerlerinden daha fazla sistematize edilmiş düşünme çeşitliliği hakkında eleştirel olarak bilgilendirmektir. Bu kamusal entelektüellerin yaşadığı dünya neydi ve genel olarak dünyayı ve kendi dünyalarını ve özel olarak bu dünyadaki rollerini nasıl gördüler? Düşünme sosyal olanı nasıl etkiler ve sosyal düşünme işini nasıl etkiler? Örneğin, Jamaluddin Afghani, Mohammad Iqbal, Zainab Al-Ghazali ve Malcolm X gibi birbirinden farklı bu entelektüeller arasındaki yakınlaşma ve ayrılık noktaları nelerdir? Bu kursun zamansal aralığını belirtmek için kullanılan genel terim olan modernite ne ölçüde yararlıdır? Felsefe Antropolojisi ve Düşünce Tarihi yaklaşımlarından haberdar olan bu disiplinlerarası ders, öğrencileri, düşüncelerin yanı sıra düşünülmemiş veya eksik düşünceleri analiz etmek için kavramsal kelime dağarcığı ve metodolojik araçlarla donatacaktır.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. Irfan Ahmad https://akademik.ihu.edu.tr/en/irfan-ahmad irfan.ahmad@ihu.edu.tr
Dersi Verenler Prof.Dr. IRFAN AHMAD
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar The Oxford Encyclopaedia of the Islamic World (6-Vols) edited by John L. Esposito
The Cambridge History of Islam, Volume 2A, Edited by P. M. Holt, Ann K. S. Lambton and Bernard Lewis
Encyclopedia of Women & Islamic Cultures (published by Brill, The Netherlands)
Encyclopedia of Islam (published by Brill, The Netherlands)
The Oxford Dictionary of Islam edited by John L. Esposito (2003)
A History of Islamic Societies by Ira M. Lapidus (2002, second edition)
The Blackwell Companion to Contemporary Islamic Thought (2006; Wiley-Blackwell).
Derse Katılım, Akademik Dürüstlük, İntihal ve İş birliği

Derse katılım zorunludur. Öğrenciler sınıfa dört haftadan fazla gelmedikleri takdirde başarısız sayılırlar. Devamsızlık için herhangi bir mazeret kabul edilmemektedir

Akademik dürüstlük önemlidir. Öğrencilere sadece araştırmalarını kağıda dökerken Akademik Yazım Merkezi (Writing Center) veya diğer uzmanlardan yardım almalarına (İngilizce yazma becerilerini geliştirmeleri konusunda) izin verilir. Öğrenciler araştırma makalelerini kendi düşünce ve sözleriyle yazmalıdırlar. Başka kaynaklardan alınan fikir veya pasajlar uygun yerlerde tırnak işaretleri, dipnotlar veya atıflar gibi uygun referanslarla belirtilmelidir. Öğrenciler bu tür eylemlerin sonuçlarının sorumluluğunu almalı ve intihalin büyük bir akademik suç olduğunu bilmelidirler. İntihal yapan öğrenciler 0 alacak ve bu dersten geçemeyecektir.


Geç Teslim ve Özel Durumlar
Öğrencilerden ödevlerini teslim tarihlerine göre zamanında teslim etmeleri beklenir. Teslim tarihleriyle ilgili ek süre verilip verilmeyeceğinin bir garantisi yoktur.

Öğretim üyesinin derse gelememesi nedeniyle (konferanslar, toplantılar, sağlık problemleri vb.) işlenemeyen ders için ek ders yapılacaktır ve sınıftaki öğrencilere danışılarak belirlenecek (gün ve saat) olan bu derse katılmaları beklenmektedir.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 10
Ödev 1 % 20
Devam 1 % 15
Uygulama 1 % 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam :
5
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 5 70
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 5 70
Ödevler 8 8 64
Sunum/Seminer Hazırlama 5 6 30
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 8 240

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Son iki yüzyıldaki ve Müslüman dünyasındaki sosyal düşüncedeki temel konuları tüm çeşitliliğiyle genel olarak olarak bilmek.
2 Üretken soruların nasıl sorulacağı ve bir pozisyonun nasıl eleştirileceği de dahil olmak üzere çeşitli düşünce akışlarını eleştirel olarak değerlendirmek için analitik ve metodolojik kaynaklar edinmek. Bu kaynaklar, bu derste ele alınmayan düşünürleri ve sorunları da değerlendirmelerini sağlamak.
3 Fikirleri sözlü ve yazılı olarak tutarlı, mantıklı ve yapılandırılmış bir şekilde sunmak.
4 Karşılaştırmalı ve ilişkisel düşünmek

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Giriş: Müslüman Dünyası ve Sömürgeciliğin Başlangıcı
2 Entelektüel Tarih nedir? & İslam Entelektüel Tarihi Nedir?
3 Jamaluddin Afghani (d. 1897)
4 Muhammad Abduh (d. 1905)
5 Muhammad Iqbal (d. 1938)
6 Said Nursi (d. 1960)
7 Hasan Al Banna (d. 1949)
8 Abul Ala Maududi (d. 1979)
9 Ali Shariati (d. 1977)
10 Zaiynab Al-Ghazali & Maryam Jameelah
11 Malcolm X
12 Abdurrahman Wahid
13 Abdolkarim Soroush
14 Summary, Assessment & Feedback

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Tüm 4 5 5 5 5 4 5
Ö1 3 5 5 5 5
Ö2 4 5 5 5 5
Ö3 5 4
Ö4 5 5 5 5 4

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.ihu.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=210499&lang=tr