Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
5SOC 309Sociology of Religion3+0+035

 
Dersin Detayları
Dersin Dili İngilizce
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Sosyoloji Lisans Programı
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı This course aims to explore the theory and concepts centrral to the sociological study of religion in modern societies.
Dersin İçeriği In initial stage, methodological and theoretical issues in this study field will be sketched. And developmental stages of sociology of religion will be dealt, in particular, taking into consideration of the socio-political changes in Western Europe. Students will be guided to discuss the theoretical aspects of sociology of religion. Religion as a sociological research object will be scrutinized in modern and post-modern societies pertaining to its place and function and its relations with other social institutions. In addition, this subject will also open the doors to understand the multiple modernities particularly in the eastern nations. In regard to this, the processes of various societies will be dealt in a comparative approach. The place of religion will be an inevitably taken into consideration in all these discussions as well. Since the regaining prominence of the discussion upon the revival of religiosity as a social force in various societies, it has become an inevitable subject to challenge secularization and modernization.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. Dr. Tesnim Khriji
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Kutuphane, Yazmak merkezi
Sınıfın Kuralları:
Katılım-Katılım:
Bu kursa katılım zorunludur. Dört haftadan fazla devamsızlık yapan öğrenciler derste başarısız olacaktır. Kabul edilen devamsızlık sınırları içerisinde kalan öğrenciler notlarını kaybedecek, devamsızlık yapılan her hafta için devam yüzdesinden 2 puan düşülecektir.
Elektronik Cihazların Kullanımı:
Dersler sırasında öğrencilerin sadece not almak için dizüstü bilgisayar kullanmalarına izin verilmektedir. Tüm internet bağlantıları ve diğer görsel-işitsel bileşenler kapatılmalıdır. Derse diğer elektronik cihazların ve cep telefonlarının girmesi yasaktır. Dersler sırasında cep telefonlarının tamamen kapatılması veya sessiz moda alınması gerekmektedir.
İşbirliği ve İntihal Dahil Akademik Dürüstlük
Akademik dürüstlük çok önemlidir. Öğrencilerin, yazma merkezinin veya diğer uzmanların yardımıyla (İngilizce yazma becerilerini geliştirmeye ilişkin) makalelerini yazarken işbirliği yapmalarına izin verilir. Öğrencilerin cevap kağıtlarını ve araştırma makalelerini kendi düşünceleri ve sözleriyle yazmaları gerekir. Başka bir kaynaktan alınan fikirler veya pasajlar, uygun yerlerde tırnak işaretleri kullanılarak ve dipnot veya alıntılar gibi uygun referanslar kullanılarak belirtilmelidir. Öğrenciler bu tür eylemlerin sonuçlarının sorumluluğunu üstlenmeli ve intihalin büyük bir akademik suç olduğunu bilmelidir. İntihal yapan öğrenciler bu dersten 0 puan alacak ve başarısız olacaktır.
Geç İtiraz Politikası:
Öğrencilerin ödevlerini teslim tarihlerini takip ederek zamanında teslim etmeleri beklenmektedir. Son teslim tarihleri ??ve son tarihler için uzatma garantisi yoktur.
There are some required textbooks such as “Sekülerleşme ve Din” (M. Özay) for the students capable to read in Turkish and “Sociology of Religion” (Kevin J. Christiano et. al for this course, but two to three articles or book chapters will be assigned each week as seen below. Anthony Giddens. (1993). “Religion”, Sociology, Second Edition, Fully Revised&Updated, Cambridge: Polity Press. (pp. 455-462; 463-489). Peter Berger. (1973). “Religion and World-Construction”, In The Social Reality of Cour
Attendance and Participation: Students must come to class having done the readings. Reading each material and participation in class discussions are compulsory. Students are assumed to share their ideas with other students with mutual respect. They are expected to be active participants in the class and must submit their assignments through online on time. The use of laptops is ONLY allowed.. for note-taking. Other electronic devices and cell phones are not permitted in the class. Reaction Pape

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 25
Devam 1 % 20
Proje 1 % 25
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 30
Toplam :
4
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 6 84
Sunum/Seminer Hazırlama 1 3 3
Ara Sınavlar 1 3 3
Proje 1 25 25
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 5 160

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Compare general theoreies in sociology of religion
2 Interpret the current religious issues on the basis of various theories
3 Identify a variety of religious perspectives and practices in distinct societies
4 Elaborate differences in social life in distinct societies
5 Develop historical and theoretical understanding of secularization and modernization
6 Compare theoretical perspectives of secularism
7 Analyse the relations between secularization, modernization and religiosity in a comparative way

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Introduction: Sociology and Sociology of Religion Anthony Giddens. (1993). “Religion”, Sociology, Second Edition, Fully Revised&Updated, Cambridge: Polity Press. (pp. 455-462; 463-489)
2 Religion and world construction Peter Berger. (1973). “Religion and World-Construction”, In The Social Reality of Religion, London: Penguin Books. (pp. 13-37).
3 Marxism and religion Alexander Saxton. (2006). “Marxism, Labor and the Failed Critique of Religion”, Science&Society, Vol. 70, No. 3. (July). (pp. 308-336).
4 Future of Sociology of Religion Christian Smith. (2008). ‘Future Directions in the Sociology of Religion’, Social Forces, Vol. 86, No. 4, June. (pp. 1561-1589). Jan Vane. (2008). “Where is the Sociology of Religion Heading? Some Comments to Three European Sociologies of Religion”, Czech Sociological Review, Vol. 44, No. 3 (June). (pp. 579-585).
5 Study of religion in the Archipelago Karel A. Steenbrink. (1990). “The Study of Comparative Religion by Indonesian Muslims: A Survey”, Numen, Vol. 37, Fasc. 2, (Dec.). (pp. 141-167).
6 Religion and modernity in Europe Daniel Hervieu Leger. ( ). “Secularization and Religious modernity in Western Europe, In Religion, Mobilization, and Social Action, (ed.), Anson D. Shupe, Bronislaw Misztal. (pp. 15-31). (online)
7 Globalization and secularization Peter Beyer. (1999). “Secularization from the Perspective of Globalization: A Response to Dobbelaere”, Sociology of Religion, Vol. 60, No. 3, (Autumn). (pp. 289-301).
8 Reform in south&southeast Asia W. F. Wertheim. (1961). “Religious Reform Movements in south and southeast Asia”, In, Archives de sociologie des religions, n. 12. (pp. 53-62).
9 Modernization in southeast asia Syed Hussein Alatas. (1970). “Religion and Modernization in Southeast Asia”, European Journal of Sociology, Vol. 11, No. 2, (pp. 265-296).
10 Religiosity in Japan Isaac Gagne. (2017). “Religious Globalization and Reflexive Secularization in a Japanese New Religion”, Japan Review, No. 30, Formation of the Secular in Japan. (pp. 153-177).
11 Religion and colonial condition Nelson Maldonado-Torres. (2014). “Race, religion, and ethics in the modern/colonial world”, The Journal of Religious Ethics, Vol. 42, No. 4. (December). (pp. 691-711). Dilip M. Menon. (2002). “Religion and Colonial Modernity: Rethinking Belief and Identity”, Economic and Political Weekly, Vol. 37, No. 17. (Apr. 27-May 3). (pp. 1662-1667).
12 Public sphere and religion Jens Köhrsen. (2012). “How Religious is the public sphere? A critical stance on the debate about public religion and post-secularity”, Acta Sociologica, Vol. 55, No. 3, (September). (pp. 273-288).
13 Students’ Presentation
14 Students’ Presentation

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Ö1 3 3 4
Ö2 4 3
Ö3 3 3
Ö4 3 4
Ö5 3
Ö6 3 4
Ö7 3 4

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.ihu.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=210494&lang=tr