Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
3SOC 205Gender3+0+035

 
Dersin Detayları
Dersin Dili İngilizce
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Sosyoloji Lisans Programı
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bu ders bireyin toplumdaki varoluşunu belirleyici önemli etkenlerden olan kadınlık ve erkeklik rollerinin toplumun yapısı, inşası ve deneyimlenişiyle ilişkisini tartışmaya açmaktadır.
Dersin İçeriği Özellikle, toplumsal cinsiyet rollerinin din, politika, ekonomi, “kültürel” yapı, etnik ve ırksal farklıklar açısından üretimini lokal bağlamlarıyla irdeleyerek bu toplumsal etkenlerin birbiriyle eklemlendiği noktaların altını çizer. Bu alanda ortaya konulmuş teorik tartışmaları, kavramları ve kuramları eleştirel bir perspektifle ele alarak tarihsel, antropolojik ve sosyolojik çalışma örnekleri ile birlikte tartışarak analiz etmeyi amaçlar. Antropolojik vakalardan örnekler ve çeşitli bölgelerden farklı çalışmalarla toplumsal cinsiyet üzerinde çalışma yöntemlerini tartışmak için metodolojik girdilerle devam edecektir.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Dr.Öğretim Üyesi Arzu Ünal
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar 1. Abu-Lughod, Lila. *Do Muslim women need saving?* Vol. 15. No. 5. Sage UK: London, England: SAGE Publications, 2015. 2. Bracke, Sarah. "Is the subaltern resilient? Notes on agency and neoliberal subjects." *Cultural Studies* 30.5 (2016): 839-855. 3. Butler, J. (1986). "Sex and gender in Simone de Beauvoir's *Second Sex*." *Yale French Studies*, (72), 35-49. 4. Çakır, S. (2007). "Feminism and feminist history-writing in Turkey: The discovery of Ottoman feminism." *Aspasia*, 1(1), 61-83. 5. Crenshaw, Kimberly. "Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Anti-Discrimination Doctrine, Feminist Theory and Anti-Racist Politics." *The University of Chicago Legal Forum*. Vol. 140. 1989. 6. Duben, Alan & Cem Behar. (1991). “Households and Families” in *Istanbul Households*. Cambridge University Press (p. 48-69) 7. Gross, Nicole. "What ChatGPT tells us about gender: a cautionary tale about perfo
erse Devam:
Bu derse devam zorunludur. Derse katılım başarınız için çok önemlidir. Üniversite Lisans yönetmeliğine göre derslerin %80’ine katılımınız zorunludur. Üç dersten fazla devamsızlık yapan öğrenciler bu dersten başarısız sayılır ve daha az devamsızlığı olan öğrenciler, devamsızlık yüzdesine göre katılmadıkları haftalar boyunca 2 puan kaybeder. Tıbbi bir raporda kanıtlanmış sağlık sorunları dışında, devamsızlık için kabul edilmiş bir mazeret yoktur.
Öğrencilerin, verilen hafta için tüm okumaları yaparak sınıfa gelmeleri ve aktif olarak sınıf tartışmalarına katılmaları ve fikirlerini diğer öğrencilerle olan bir ilişki içinde paylaşmaları beklenir ve teşvik edilir. Bu dersin başarısı, öğrencilerin tüm gerekli okumaları tamamlamaları, her bir sınıf toplantısında tam olarak hazır olmaları ve kurs temalarıyla yaratıcı bir şekilde ilgilenmeleri konusundaki taahhütlerine dayanır.
Geç/ Telafi Politikası ve Tekrar Değerlendirme:
Bir dersi kaçırmanız durumunda, lütfen kaçırdıklarınızı telafi etmek için bir plan yapın (sınıf arkadaşınızdan not alın, sınıf dışında bir film izleyin, vb.). Öğrencilerin ödevlerini sunmaları ve sınavlara zamanında katılmaları beklenir. Sınavlar için son tarih, teslim tarihleri ve telafiler için uzatma garantisi yoktur.
Öğretim elemanının (konferanslar, toplantılar, sağlık sorunları vb.) bulunmaması nedeniyle yapılmayan dersler için telafi yapılacaktır ve öğrencilerden belirlenecek) derslere katılmaları beklenmektedir.
Öğrenciler ödevlerini dönem not çizelgesine göre tekrar derecelendirmelerini isteyebilirler (vize / final sınav notu teslim tarihleri).
Çalışmasını sınıfta sunmak ve ödevleri zamanında teslim etmek öğrencinin temel sorumluluğudur! Sunum yapmak için seçildiyseniz ve orada değilseniz, sunum için bir sıfır alacaksınız. Geç bildiri gönderimleri takvim günü başına% 2 gecikmeli olarak cezalandırılacaktır.
Cep Telefonu ve Bilgisayar Kullanımı:
Ders süresince öğrencilerin dizüstü bilgisayarlarını sadece not almak ve dersleri takip etmek için kullanmalarına izin verilmektedir. Dersin içeriği için kullanılmıyorsa, tüm internet bağlantıları ve diğer görsel-işitsel bileşenler kapatılmalıdır. Sınıfta diğer elektronik cihazlara ve cep telefonlarına izin verilmez. Dersler sırasında cep telefonları tamamen kapatılmalı veya sessiz (titreşim değil) moduna ayarlanmalıdır. Online derslerde internet bağlantısı ve ders içeriği ile ilgili dijital materyallerin kullanım izni dışında diğer kurallar geçerliliğini korur.
Dersin Kayda Alınması
Öğrencilerin sınıfta kayıt araçlarını kullanmasına izin verilmemektedir.
Akademik dürüstlük, işbirliği ve intihal:
Akademik bütünlük bu dersin önemli bir parçasıdır. Öğrencilerin akademik yazma becerilerini geliştirmek için yazı merkezi ile işbirliği yapmaları şiddetle tavsiye edilir. Öğrenciler dipnot formatında ya da “yazar, yıl” formatında ve atıf tarzı (ASA, Chicago, Harvard vb.) referans verme yoluna karar vermeli ve her ödevde uygulamalıdır.Bu ders bir yazma dersi olmamasına rağmen, iyi yazılmış bir kağıt hazırlamak puanlamada önemli olacaktır. Her ödevin notunun% 20'si, doğru yazım ve dilbilgisi ve fikirlerin düzenlenmesi gibi yazma tekniği ile ilgili olacaktır.
Makaleler öğrencilerin kendi düşünceleri ve sözleri ile hazırlanmalıdır. Başka bir kaynaktan alınan fikirler veya bölümler (başka bir ders için kendi makalesi olsa bile), uygun olan yerlerde tırnak işaretleri kullanılarak ve dipnotlar veya alıntılar gibi uygun referanslarla belirtilmelidir. Öğrenciler intihal girişiminin önemli bir akademik suç olduğunu bilmelidir.
İntihal, kitaplardan veya dergilerden kopyalamayı, diğer öğrencilerin çalışmalarını ve başka bir ders veya yayın için yazdığınız çalışmaları çoğaltmayı, internetten onay almadan materyali kopyalamayı veya indirmeyi içerir. İntihal eden ve akademik sahtekarlık gösteren öğrenciler bu derste 0 puan alır ve başarısız olurlar ya da disiplin cezası alırlar (bu, öğrencinin üniversiteden Disiplin Kurulu kararı ile işten çıkarılmasına neden olabilir). Bu
Scott, Joan, (1986) Gender: A Useful Category of Historical Analysis. The American Historical Review, Vol. 91, No. 5. Connell, R. W (1987) Gender and Power: Society, the Person, and Sexual Politics Standford University Press, p. ix-20Butler, J. (2009). Performativity, Precarity and Sexual Politics. AIBR, 4(3), i-xiii. Foucault, Michel [1976] (1978) The History of Sexuality, Vol. I: An Introduction. New York: Pantheon, pp. 51-102.Ong, Aihwa . 1988. Colonialism and modernity: Feminist represent
1. Attendance and Participation: 10% 2. Four Response Papers: 20 % % 4. Proposal and Presentation: 20 % 5. Final Paper: 30 %
3. Midterm Exam: 20

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %80
Eğitim Bilimleri %20

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 30
Kısa Sınav 2 % 20
Ödev 2 % 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam :
6
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 1 14
Ödevler 4 3 12
Sunum/Seminer Hazırlama 1 12 12
Ara Sınavlar 1 12 12
Proje 1 18 18
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 48 48
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 5 158

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Toplumsal cinsiyet teorilerindeki ana kavramları ana akım ve alternatif kaynaklardan tartışmalı
2 Toplumsal, politik ve ekonomik dönüşümlerin toplumda toplumsal cinsiyet ilişkilerine getirdiği yeni kavramsallaştırmalar ve yaklaşımları araştırmak
3 Cinsiyet teorileri çerçevesinde günlük yaşamdaki uygulamaları ve deneyimleri gözlemlemek ve değerlendirmek
4 Sadece ana akım toplumsal cinsiyet anlayışına odaklanmakla kalmayıp, farklı kaynaklardan ve anlayışlardan otantik bir yansıma inşa ederek analitik yaklaşımlar geliştirmek ve analizler yapmak
5 Argümanlara karşı kendi eleştirel duruşlarını inşa etmek ve ilgili argümanları kendi araştırmalarına entegre etmek ve tartışmak için analitik kategoriler bulmak

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Toplumsal Cinsiyete Giriş Scott, Joan, (1986) Gender: A Useful Category of Historical Analysis. The American Historical Review, Vol. 91, No. 5. Connell, R. W (1987) Gender and Power: Society, the Person, and Sexual Politics Standford University Press, p. ix-20.
2 Toplumsal Cinsiyet Teorisi Butler, J. (2009). Performativity, Precarity and Sexual Politics. AIBR, 4(3), i-xiii. Foucault, Michel [1976] (1978) The History of Sexuality, Vol. I: An Introduction. New York: Pantheon, pp. 51-102.
3 Postkolonyalizm ve Toplumsal Cinsiyet Ong, Aihwa . 1988. Colonialism and modernity: Feminist representations of women in non-Western societies. Inscriptions 3 (4): 79-93. Yeğenoğlu, M (2003) ‘Veiled Fantasies: Cultural and Sexual Difference in the Discourse of Orientalism,’ in Reina Lewis and Sara Mills (eds.), Feminist Postcolonial Theory: A Reader, Edinburgh University Press, (reprint of chapter 2 from Colonial Fantasies: Towards a Feminist Reading of Orientalism), pp. 542-566. Spivak, Gayatri Chakravorty, (1985) “Can the Subaltern Speak?: Speculations on Widow Sacrifice” (Wedge 7/8 120-130).
4 "Türkiye'de Cinsiyet, Cinsellik ve Feminizm Üzerine Tarih" - Çakır, S. (2007). Feminism and feminist history-writing in Turkey: The discovery of Ottoman feminism. Aspasia, 1(1), 61-83. Nükhet Sirman, 1993. Feminism in Turkey: A Short History,” New Perspectives on Turkey, 3(1): 1-34.
5 "Aile ve Evlilik" Alan Duben. & Cem Behar. 1991. “Households and Families” in Istanbul Households. Cambridge University Press (p. 48-69) Kalpaklıoğlu, Burcu. "Mehir (Dower), Gifts of Gold, and Intimate Economies of Marriage in Istanbul." Anthropology of the Middle East 19.1 (2024): 67-85.
6 Göç ve Toplumasal Cinsiyet Rottmann, Susan Beth, and Pınar Sezginalp Özçetin. "Domesticity and dwelling in displacement: home-making practices of Syrian women in Istanbul houses." Gender, Place & Culture (2024): 1-23. Hakimi, Aziz A. "‘Good men don’t elope’: Afghan migrant men’s discourses on labour migration, marriage and masculinity." History and Anthropology 34.2 (2023): 260-283.
7 Toplumda Maskülinitenin Gösterimi ve Vurgulanışı Gutmann, Matthew. "Remarking the unmarked: an anthropology of masculinity redux." Annual Review of Anthropology 52.1 (2023): 55-72. Özbay, C. (2010). Nocturnal queers: Rent boys’ masculinity in Istanbul. Sexualities, 13(5), 645- Film: Majority (Çoğunluk) , 2010 by Seren Yüce Case for discussion: https://www.youtube.com/c/drredpill
8 Ara Sınav
9 Temsil,Toplumsal Cinsiyet ve Neoliberal Özneler Sehlikoglu, Sertaç. "Revisited: Muslim Women’s agency and feminist anthropology of the Middle East." Contemporary Islam12.1 (2018): 73-92. Abu-Lughod, Lila. Do Muslim women need saving?. Vol. 15. No. 5. Sage UK: London, England: SAGE Publications, 2015. Further Reading: Bracke, Sarah. "Is the subaltern resilient? Notes on agency and neoliberal subjects." Cultural Studies 30.5 (2016): 839-855.
10 Çocuk bayramı
11 Öznel ve Politik Özbay, Ferhunde. "Gendered space: A new look at Turkish modernisation." Gender & history 11.3 (1999): 555-568. Soysal, Levent. "Intimate engagements of the public kind." Anthropological Quarterly (2010): 373-399. Further Reading: Saleh, Samah, and Annelies Moors. "Palestinian Women Prisoners: The Relational Politics of Incarceration, Marriage, and Separation." In Moors, Annelies, and Julie McBrien (eds) Muslim Marriage and Non-Marriage: Where Religion and Politics Meet Intimate Life. Leuven: Leuven University Press, 2023. Web.
12 Toplumsal Cinsiyet ve Yapay Zeka Sutko, Daniel M. "Theorizing femininity in artificial intelligence: a framework for undoing technology’s gender troubles." Cultural Studies 34.4 (2020): 567-592. Gross, Nicole. "What ChatGPT tells us about gender: a cautionary tale about performativity and gender biases in AI." Social Sciences 12.8 (2023): 435.
13 Sömürgeci ve Ulusal Tarihleri Queerleştirmek: Cinsellik ve Gücü Yeniden Düşünmek". Manchanda, N. (2015). Queering the Pashtun: Afghan sexuality in the homo-nationalist imaginary. Third World Quarterly, 36(1), 130-146. Ozsoy, E. C. (2020). Decolonizing Decriminalization Analyses: Did the Ottomans Decriminalize Homosexuality in 1858. Journal of Homosexuality
14 "Üreme Teknolojileri, Bilim ve Cinsiyet". Martin, E., “The Egg and The Sperm: How Science has Constructed a Romance Based on Stereotypical Male-Female Roles”, Signs, Vol.16, No.3, The University of Chicago Press, 1991, pp. 485-501 Mutlu, Burcu. "Strategic In/Visibility of Turkish Egg Donors: Reproductive Labor, Secrecy, and Stigma in the Transnational Bioeconomy." Medical Anthropology, 2024, pp. 1-17.

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Ö1 5 4 5 5 5 3 3 3 3 4 2 2 2
Ö2
Ö3
Ö4
Ö5

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.ihu.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=210464&lang=tr