Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
6HIST 308Oral History3+0+035

 
Dersin Detayları
Dersin Dili İngilizce
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Sosyoloji Lisans Programı
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı 1. Sözlü tarih çalışmalarını, geçmişe ait kişisel hikâye ve tanıklıklarını toplama, kaydetme, koruma ve yorumlama üzerinden yeni bir metodolojik uygulama ve disiplin olarak tanımlayabilme
2. Dünyada ve Türkiye’de sözlü tarih çalışmalarının tarihini ve bir alt-disiplini olması üzerine ana teorik tartışmaları yapabilme
3. Sözlü tarih disiplinini tarih yazımının yeni bir yöntemi olarak öğrenme ve yorumlayabilme
4. “Tarih yapma” ve “aşağıdan tarih yazımı” hakkındaki tartışmaları analiz etme
5. Sözlü tarihin disiplinler-arasılığını sosyoloji, antropoloji, tarih ve halkbilim arasında bir köprü kurarak savunabilme
6. Tarih yazım sürecini eleştirebilme
Dersin İçeriği Bu dersin amacı farklı tarih yazım gelenekleri ve tarih-yapım pratikleri arasında karşılaştırmalar yapmaktır. Bu derste cevabı aranacak başlıca sorular şöyle sıralanabilir: Tarih yazımı hakkında ne biliyoruz? Tarih algımız nasıl? Kimler tarihin öznesi ve nesneleridir? Geçmişe dair algımıza egemen olan ve onu biçimlendiren ne tür bir tarih anlayışıdır? Bireysel ve toplumsal hafızamız nasıl şekillenmektedir? Bu ders öğrencilere sadece “öteki” hakkında düşünmeyi değil aynı zamanda insanın kendisi hakkında da bilgi edinmeye ve kim olduğunu sorgulamaya yöneltecek bir ortam sunmaktadır. Bu ders, tarih yazımında hem öznel hem de kolektif düzeyde birbirinden bağımsız teorik ve metodolojik konular üzerine düşünülmesini ve eleştirilmesini sağlamaktadır. Bu derste öğrenciler çeşitli konular, olaylar ve sosyal fenomenlerle ilgili bir sözlü tarih projesini nasıl yapmaları gerektiğini öğrenecekler. Bu ders, konu anlatımı, interaktif tartışmaları ve dönem sonu öğrenci proje sunumlarından oluşacaktır.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Prof.Dr. Ramazan Aras ramazan.aras@ihu.edu.tr
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Abrams, L. (2010). Oral History Theory. London: Routledge.
Ahıska, Meltem. 2009. “Arşiv Korkusu ve Karakaplı Nizami Bey: Türkiye’de Tarih, Hafıza ve İktidar”, Türkiye’de İktidarı Yeniden Düşünmek, içinde. Editor: K. M. Güney. İstanbul: Varlık Yayınları, sayfa 59-92.
Ahıska, Meltem. 2006. Occidentalism and Registers of Truth: Politics of Archives in Turkey. New Perspectives on Turkey 34: 9-29.
Anderson K., Jack, D. C. (1998). Learning to listen: Interview techniques and analyses. In R. Perks and A. Thomson (Ed.). The oral history reader (pp. 157-171). New York: Routledge.
Aras, R. (2014). The formation of Kurdishness in Turkey: Political violence, fear and pain. New York: Routledge.
Aras, R., at al. (2013). Documenting and Interpreting Conflict through Oral History, A Working Guide. Published with the support of Columbia University Libraries, New York.
Aras, R. (2016). Assyrian/Syriac oral history as a counter-narrative in contemporary Turkish historiography. Mukaddime, 7 (2): 259-273.
Kitap ve Makaleler: Abrams, L. (2010). Oral History Theory. London: Routledge. Anderson K., Jack, D. C. (1998). Learning to listen: Interview techniques and analyses. In R. Perks and A. Thomson (Ed.). The oral history reader (pp. 157-171). New York: Routledge. Aras, R. (2014). The formation of Kurdishness in Turkey: Political violence, fear and pain. New York: Routledge. Aras, R., at al. (2013). Documenting and Interpreting Conflict through Oral History, A Working Guide. Published with the

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 20
Ödev 1 % 10
Devam 1 % 10
Proje 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 20
Toplam :
5
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 1 14
Sınıf Dışı Ç. Süresi 1 1 1
Ödevler 3 5 15
Sunum/Seminer Hazırlama 1 20 20
Ara Sınavlar 1 3 3
Proje 1 40 40
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 3 93

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Geçmiş tarih anlayışımıza egemen olup onu biçimlendiren tarihleri ve yazımlarını anlama
2 Tarih yazımı hakkında sosyolojik ve antropolojik olarak nasıl düşündüğümüzü gösterebilme ve sosyal, kültürel ve tarihsel geçmişimizden referans alarak kendi tarihimizi yaratma pratiğimizi gösterme
3 Kendine ait küçük ölçekli bir sözlü tarih projesi tasarlama, yürütme ve büyük ölçekli sözlü tarih projelerinde yer alan bir ekipte çalışabilmek
4 Biz ve ötekilerin tarihi algılama biçimleri arasındaki ayrımı görebilmek ve yapmak
5 Tarih yazma sürecinin demokratikleştirilme çabalarının bir parçası olarak sözlü tarih çalışmalarının değerini açıklama

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Giriş Tavsiye Belgeseller: Stolen Children: Residential School Survivors Speak Out https://www.youtube.com/watch?v=vdR9HcmiXLA Israeli Soldiers Talk about the Occupied Territories http://www.breakingthesilence.org.il/testimonies/videos/?tzuk=1 Nakba Oral History Podcast https://www.palestineremembered.com/Jerusalem/Bayt-'Itab/Story1185.html
2 Sözlü Gelenek, Tarih ve Kültür Okuma: Vansina, J. (1985). Oral Tradition as a Source of History. In Oral Tradition as History (pp. 1-32). Madison: The University of Wisconsin Press. Tavsiye Okumalar: Recep Şentürk. 2005. Narrative Social Structure: Anatomy of the Hadith Transmission Network, 610-1505. Stanford: Stanford University Press, pp. 29-67. İrvin Cemil Schick. 2011. “Bedensel Hafıza, Zihinsel Hafıza, Yazılı Kaynak: Hat Sanatının Günümüze İntikalinin Bazı Boyutları”, in Nasıl Hatırlıyoruz? Türkiye'de Bellek Çalışmaları. Edited by L. Neyzi. Istanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. Website Önerisi: Linda Shopes. 2002. "Making Sense of Oral History," History Matters: The U.S. Survey Course on the Web: http://historymatters.gmu.edu/mse/oral/.
3 Sözlü Tarih Nedir? Okumalar: Portelli, A. (1998). What Makes Oral History Different?. In R. Perks and A. Thomson (Ed.), The Oral History Reader (pp. 63-74). New York: Routledge. Abrams, L. (2010). Oral History Theory (pp. 1-32). London: Routledge. Tavsiye Okumalar: Sidney Mintz. 1979. “The Anthropological Interview and the Life History”, Oral History Review 7, pp. 18-26. David K. Dunaway. 1996. “The Interdisciplinarity of Oral History”, in Oral History: An Interdisciplinary Anthology. Edited by D. K. Dunaway and W. K. Baum. London: Altamira Press, pp.7-22. Website Önerisi: Oral History Association. 2009. Principles for Oral History and Best Practices for Oral History. Available on-line: http://www.oralhistory.org/do-oral-history/principles-and-practices/
4 Resmi Tatil (Ders yok)
5 Türkiye’deki Sözlü Tarih Çalışmaları Okumalar: Neyzi, L. (2010). Oral History and Memory Studies in Turkey. In C. Kerslake, K. Öktem, P. Robins (Ed.), Turkey’s engagement with Modernity: Conflict and change in the twentieth century (pp.443-459). Palgrave Macmillan. Öztürkmen, A. (2003). Remembering through material culture: Local knowledge of past communities in a Turkish Black Sea town. Middle Eastern Studies 39(2): 179-193.
6 Hafıza ve Benlik Okumalar: Abrams, L. (2010). Oral History Theory. London: Routledge, pp. 34-53. Thompson, P., Bornat, J. (2017). “Memory and Self”, in The voice of the past. Oxford. Oxford University Press, pp. 238-265. Tavsiye Okumalar: Thomson, A. (1998). Anzac memories: Putting popular memory theory into practice in Australia. In R. Perks and A. Thomson (Ed.), The oral history reader (pp. 300-310). New York: Routledge.
7 Sözlü Tarih Yapma Okumalar: Thomson, P. (1978). Projects. In The Voice of the Past: Oral History. Oxford: Oxford University Press, pp.190-221. Aras, R., at al. (2013). Documenting and Interpreting Conflict through Oral History, A Working Guide. Published with the support of Columbia University Libraries, New York.
9 Anlatı ve Dinleme Okumalar: Abrams, L. (2010). Oral History Theory. London: Routledge, pp. 54-77. Tavsiye Okumalar: Anderson K., Jack, D. C. (1998). Learning to listen: Interview techniques and analyses. In R. Perks and A. Thomson (Ed.). The oral history reader (pp. 157-171). New York: Routledge.
10 Transkript ve Yorumlama Okumalar: Lummis, T. (1998). Structure and Validity in Oral History. In R. Perks and A. Thomson (Ed.), The oral history reader (pp. 273-283). New York: Routledge. Borland, K. (1998). ‘That’s not what I said’: Interpretive Conflict in Oral Narrative Research. In R. Perks and A. Thomson (Ed.), The oral history reader (pp. 320-332). New York: Routledge. Tavsiye Okumalar: Blee, K. (1998). Evidence, empathy and ethics: Lessons from oral histories of the clan. In R. Perks and A. Thomson (Ed.), The oral history reader (pp. 333-343). New York: Routledge.
11 ARA SINAV
12 Taraflılık ve Güçlendirme Okumalar: Perks, R. and Thomson, A. (1998). Advocacy and Empowerment: Introduction. In R. Perks and A. Thomson (Ed.), The oral history reader. New York: Routledge, pp. 181-188. Swain, E. D. (2003). Oral history in the archives: Its documentary role in the twenty-first century. The American Archivist, Vol. 66 No.1, pp. 139-158. Tavsiye Okumalar: Bornat, J. (1998). Oral history as a social movement: Reminiscence and older people. In R. Perks and A. Thomson (Ed.), The oral history reader (pp. 189-205). New York: Routledge.
13 Tarih Yazma ve Sözlü Tarihin Sınırlılıkları Okumalar: Perks, R and Thomson, A. (1998). Making histories: Introduction. In R. Perks and A. Thomson (Ed.), The oral history reader (pp. 357-364). New York: Routledge. Jessee, E. (2011). The limits of oral history: Ethics and methodology amid highly politicized research settings. The Oral History Review 38(2): 287-307. Tavsiye Okumalar: Thomson, A. (2007). Four paradigm transformations in oral history. The Oral History Review, Vol. 34, No: 1, pp. 49-70.
14 Sunumlar:

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Ö1 2 5 2 2 2 5 4 4 3 5 2 1 1
Ö2 5 5 5 5 4
Ö3
Ö4
Ö5

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.ihu.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=210458&lang=tr