Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
6SOC 302Contemporary Sociological Theory3+0+035

 
Dersin Detayları
Dersin Dili İngilizce
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Sosyoloji Lisans Programı
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Öğrencilerin sosyolojinin çağdaş temsilcilerinin kuramlarıyla tanışması, bu kuramlarla ilgili görüş geliştirmesi, karşılaştırma yapması ve gündelik deneyimlerine uygulama kapasitesi geliştirmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği Bu derste Talcott Parsons, Lewis Coser, Erving Goffman, Peter Berger, C. Wright Mills, Norbert Elias, Frantz Fanon/ Aimé Césaire/ Angela Davis, Anthony Giddens, Zygmunt Bauman, Michel Foucault, Pierre Bourdieu, Immanuel Wallerstein, Henri Lefebvre/Michel de Certeau'nun temel kavram ve kuramları ele alınacaktır.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Prof.Dr. Alev Erkilet
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar 1
2
3
4
5
6
7
8
9
Poloma, Margaret M. (1979) Contemporary Sociological Theory, MacMillan.
Ritzer, George (2003) Blackwell Companion to Major Contemporary Social Theorists, Blackwell Publishing.
Lee Raymond L.M. (2005) “Bauman, Liquid Modernity and Dilemmas of Development”, Thesis Eleven. 2005;83(1):61-77.

Wild, Helga (2012) “Practice and the Theory of Practice. Rereading Certeau’s ‘Practice of Everyday Life’”, JBA Review Essay, Spring 2012, p.1-19. This article is available on the link below: https://rauli.cbs.dk/public/journals/20/StaticPages/review_essays/WildReviewEssay.pdf.

Additional Reading Advices:
E.C. Cuff, W. W. Sharrock, D. W. Francis (2005) Perspectives in Sociology: Classical and Contemporary, 4th Edition, Routledge.
Bauman, Zygmunt (2003) Wasted Lives: Modernity and Its Outcasts, Polity Press.
Davis, Angela (1983) Women, Race and Class, Vintage Books.
Deegan, Mary Jo (ed.) (1991) Women in Sociology: A Bio-Bibliographical Sourcebook, New York: Greenwood Press.
Fanon, Frantz (2008) Black Skin, White Masks, Richard Philcox (trans.), New York: Grove Press.
Wallerstein, Immanuel (2001) The End of the World as We Know It: Social Science for the Twenty First Century, University of Minnesota Press.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 30
Ödev 1 % 15
Devam 1 % 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 45
Toplam :
4
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Ödevler 1 25 25
Ara Sınavlar 1 35 35
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 55 55
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 5 157

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 1. Öğrenci çağdaş sosyoloji teorileri alanındaki temel kuramsal yaklaşımları tanımış ve kavramıştır.
2 2. Öğrenci farklı düşünürlerin anlayış ve açıklamalarını birbirleriyle karşılaştırabilir.
3 3. Öğrenci naturalistik, yorumsamacı ve değerlendirici yaklaşımlar, işlevselci ve çatışmacı kuramlar, yapısalcılık ve etkileşimcilik arasındaki farkları ve bu yaklaşımların birbirlerini tamamlayıcı doğasını kavramıştır ve toplumsal gerçekliğin çok-katmanlı doğasının farkındadır.
4 4. Öğrenci derste öğrendiği kavramları gündelik hayatında karşılaştığı çeşitli olguların analizinde kullanabilir.
5 5. Öğrenci toplumsal gerçeklikle ilgili yeni kavramlar ve anlayışlar geliştirmeye isteklidir.
6 6. Öğrenci derste ele alınan sosyologlar hakkında eleştirel bir yazı kaleme alabilir ve onları analiz edebilir.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Talcott Parsons: Genel bir eylem teorisine doğru Metin Okuma Margaret Poloma, Contemporary Sociological Theory, Kısım I Bölüm 8
2 Lewis Coser: Toplumsal Çatışmanın Fonksiyonları Metinlerin okunması Margaret Poloma, Contemporary Sociological Theory, Kısım I Bölüm 5
3 Erving Goffman: Sembolik Etkileşimcilik metinlerin okunması Margaret Poloma, Contemporary Sociological Theory, Kısım II Bölüm 10
4 Peter Berger: yapısalcılık ve etkileşimciliğin bir sentezi metinlerin okunması Margaret Poloma, Contemporary Sociological Theory, Kısım II Bölüm 13
5 C. Wright Mills: Sosyolojik İmgelem metinlerin okunması Margaret Poloma, Contemporary Sociological Theory, Kısım III Bölüm 14
6 Norbert Elias: Uygarlık Süreci metinlerin okunması Ritzer, George (2003) Blackwell Companion to Major Contemporary Social Theorists, Bölüm 7.
7 Frantz Fanon/ Aimé Césaire/ Angela Davis: Yeryüzünün lanetlileri, negritude, siyah bir kadın olmak metinlerin okunması Frantz Fanon Black Skin, White Masks (2008), Angela Davis, Women, Race and Class (1983).
8 Arasınav
9 Anthony Giddens: Yapılaşma Teorisi metinlerin okunması Ritzer, George (2003) Blackwell Companion to Major Contemporary Social Theorists, Bölüm 10.
10 Zygmunt Bauman: Akışkan Modernite metinlerin okunması Lee R.L.M, “Bauman, Liquid Modernity and Dilemmas of Development”. Thesis Eleven. 2005;83(1):61-77. doi:10.1177/0725513605057137
11 Michel Foucault: Post-yapısalcılık metinlerin okunması Ritzer, George (2003) Blackwell Companion to Major Contemporary Social Theorists, Bölüm 8.
12 Pierre Bourdieu: Sermaye, Alan vd. hakkında esinleyici tartışmalar metinlerin okunması Ritzer, George (2003) Blackwell Companion to Major Contemporary Social Theorists, Bölüm 11.
13 Immanuel Wallerstein: Bağımlılık Kuramı ve 21. Yüzyıl İçin Sosyal Bilim metinlerin okunması Wallerstein, I.(2001) The End of the World as We Know It: Social Science for the Twenty-First Century, sayfa: 220-253.
14 Henri Lefebvre/Michel de Certeau. Gündelik hayatın Sosyolojisi metinlerin okunması Wild, Helga (2012) “Practice and the Theory of Practice: Rereading Certeau’s ‘Practice of Everyday Life’”, JBA Review Essay, Spring 2012, sayfalar.1-19. https://rauli.cbs.dk/public/journals/20/StaticPages/review_essays/WildReviewEssay.pdf

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Tüm 5
Ö1 5 4 4 4 3 3 3 3 3 3 2 4
Ö2 5 3 5 5 5 5 5 3 3 3 3 4
Ö3 5 4 4 5 4 3 3 3 5 3 2 4
Ö4 5 3 4 3 5 5 3 4 3 4 5 4
Ö5 5 3 4 5 4 5 3 4 5 4 5 4
Ö6 5 4 4 4 4 3 5 4 4 4 5 4

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.ihu.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=210456&lang=tr