Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
8ANTH 450Anthropology of Islam and Muslim Societies3+0+035

 
Dersin Detayları
Dersin Dili İngilizce
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Sosyoloji Lisans Programı
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bu dersi alan öğrencilerden beklenenler:
1. İslam antropoloji hakkındaki epistemolojik, sosyolojik ve antropolojik tartışmaları tanımlamaları
2. 'İslam antropolojisi' ve 'İslami antropoloji veya sosyoloji' kavramları arasındaki farklar üzerine yapılan önemli teorik tartışmaları açıklamaları
3. Antropolog'un İslam'a ve Müslümanlara özne ve muhatapları olarak nasıl yaklaştıklarını cevaplamaları
4. Müslüman toplumlarla ilgili yazındaki başlıca erken etnografik çalışmalar hakkında bilgi sahibi olmaları
5. İslam ve Müslümanlar üzerine yapılan hem teorik hem de metodolojik çalışmalar hakkındaki tartışmaları analiz etmeleri
6. İslam ve Müslüman toplumlarla ilgili etnografilerde ortaya çıkan teorik ve metodolojik problemleri eleştirmeleri
Dersin İçeriği Bu ders, İslam ve Müslüman toplumlar üzerine yazılmış bazı sosyolojik, antropolojik ve etnografik çalışmalar üzerinden İslamı ve Müslümanların dini uygulamalarının anlamlarını ve çeşitli formlarını anlamaya yönelik yeni bakış açıları ve araçları sağlamaktadır. Bu ders, “bilgi üretimi” ve “bilginin İslamileştirilmesi kavramları üzerine epistemolojik bir tartışma ile başlar. Bu dersin diğer amaçlarından birisi de "İslam Antropolojisi" ve "İSlami Antropoloji" isimlendirmeleri üzerinden yapılan teorik tartışmalar ışığında daha İslam hakkında daha derin antropolojik bir anlayış geliştirmektir. Daha sonra, İslam'ın ve Müslümanların yanlış tanıtımında büyük bir rol oynayan antropolojik düşünce tarihindeki sömürgecilik ve oryantalizm fenomenleri üzerine düşünme ve eleştirel tartışmalarla devam etmektedir. Daha sonra, antropoloji disiplininin geliştiği 1960’larda İslam ve müslümanların nasıl Batı biliminin sosyoljik/antropolojik çalışma özneleri haline geldiğine bakılacaktır. Son bölümde ise, Müslüman sosyal bilimcilerin son zamanlarda içinde yaşadıkları “kendi” toplumları hakkında yaptıkları çalışmalara değinilicektir. Bu dersin amacı "İslami Antropoloji" ve "İslam Antropolojisi" düşünceleri etrafındaki teorik tartışmalar ışığında İslam'ın antropolojik ve daha derin bir anlayış ile anlama çabasını geliştirmektir. Bu derste, öğrenciler İslam ve Müslüman toplumları ve bunların çeşitli uygulamalarını, düşüncelerini, söylemlerini ve dünya çapındaki hareketlerini nasıl çalışacakları hususunda sosyolojik, antropolojik ve eleştirel bir anlayış geliştirirler.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Yok
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Ahmed, A. S. (1986). Toward Islamic Anthropology: Definitions, Dogma and Directions. Islamization of Knowledge Series No: 2, The International Institute of Islamic Thought. Virginia, USA.
Al-Faruqi, I. R. (1982). Islamization of Knowledge: General Principles and Work Plan. Washington DC: International Institute of Islamic Thought.
Abdul Khabeer, Su’ad. “Citizens and Suspects: Race, Gender and The Making of American Muslim Citizenship,” Transforming Anthropology, Vol. 25, Number 2, pp. 103-119.
Abu-Lughod, L. (1986). Veiled Sentiments: Honor and Poetry in a Bedouin Society. California: University of California Press.
Asad, T. (1986). “The Idea of an Anthropology of Islam”. Occasional Papers Series, Center for Contemporary Arab Studies, Georgetown University.
Asad, T. (1970). The Kababish Arabs: Power, Authority and Consent in a Nomadic Tribe. New York: Praeger Publishers.
Ba-Yunus, I. and Ahmad, F. (1985). Islamic Sociology: An Introduction. Hodder & Stoughton Ltd.
Davies, M. W. (1988). Knowing one another: Shaping an Islamic Anthropology. Islamic Futures and Policy Studies. Cassell, pp.1-81.
El-Zein, A. (1977). Beyond Ideology and Theology: The Search for the Anthropology of Islam. Annual Review of Anthropology, Vol. 6, pp.227-254.
Frankl, P. J. L. 1996. “The Observance of Ramadan in Swahili-Land,” Journal of Religion in Africa, vol. 26 no. 4: 416-434.
Henkel, Heiko. 2012. “‘Between belief and unbelief lies the performance of salat’: Meaning and efficacy of a Muslim Ritual”, in The Anthropology of Islam Reader. Edited by J. Kreinath. New York: Routledge, pp. 142-158.
Kreinath, J. (2012). The Anthropology of Islam Reader. Edited by J. Kreinath. New York: Routledge.
Mahmood, Saba and Jean-Michel Landry. 2017. “Anthropology of Islam”, Oxford Bibliographies. 1-16.
Mahmood, S. (2005). Politics of Piety: The Islamic Revival and the Feminist Subject. Princeton University Press.
Marranci, G. (2008). The Anthropology of Islam. New York: Berg Publications.
Momin, A. R. (1989). Islamization of Anthropological Knowledge. The American Journal of Islamic Social Sciences, Vol.6, No. 1, s. 143-153.
Derse Katılım, Akadek dürüstlük, İntihal

Derse katılım zorunludur. Öğrencilerin %20 (3/14 hafta) devamsızlık hakkı olsa da, bu hakların sadece acil durumlar için (hastalık, kaza, vb.) kullanmaları gerekmektedir. %20 devamsızlık hakkını aşanlar otomatik olarak dersten kalmış sayılacaktır.

Akademik dürüstlük önemlidir. Öğrencilere ödevlerini Akademik Yazım Merkezi (Writing Center) veya diğer uzmanlardan yardım alarak (İngilizce yazma becerilerini geliştirmeleri konusunda) yapmalarına izin verilir. Öğrenciler ödev kağıtlarını ve araştırma makalelerini kendi düşünce ve sözleriyle yazmalıdırlar. Başka kaynaklardan alınan fikir veya pasajlar uygun yerlerde tırnak işaretleri, dipnotlar veya atıflar gibi uygun referanslarla belirtilmelidir. Öğrenciler bu tür eylemlerin sonuçlarının sorumluluğunu almalı ve intihalin büyük bir akademik suç olduğunu bilmelidirler. İntihal yapan öğrenciler derten 0 not alacak ve dersten kalmış sayılacaktır.

Geç Teslim ve Telafi Dersleri
Öğrencilerden ödevlerini teslim tarihlerine göre zamanında teslim etmeleri beklenir. Teslim tarihleriyle ilgili ek süre verilip verilmeyeceğinin bir garantisi yoktur.

Öğretim üyesinin derse gelememesi nedeniyle (konferanslar, toplantılar, sağlık problemleri vb.) işlenemeyen ders için ek ders yapılacaktır ve sınıftaki öğrencilere danışılarak belirlenecek (gün ve saat) olan bu derse katılmaları beklenmektedir.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Kısa Sınav 1 % 15
Ödev 1 % 30
Devam 1 % 15
Proje 1 % 40
Toplam :
4
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 3 42
Ara Sınavlar 1 3 3
Proje 1 40 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 5 147

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 İslam antropolojisi konusundaki epistemolojik, sosyolojik ve antropolojik tartışmaları anlama
2 İslam ve Müslüman toplumlar hakkında nasıl sosyolojik ve antropolojik olarak düşünebileceğimizi gösterme
3 İslami antropoloji, İslami sosyoloji, İslam sosyolojisi ve İslam antropolojisi fikirleri arasında ayrım yapma
4 İslam ve Müslüman toplumlar üzerine yapılan etnografilerde ortaya çıkan temel teorik ve metodolojik problemleri açıklama
5 Sınıfta işlenilen etnografik çalışmalardan birisi üzerine kendi eleştirel bakış açısını yansıttığı bir makale tasarlama ve yazma

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Giriş
2 İslam Antropolojisine Doğru Okumalar: Kreinath, Jens. 2012. “Toward the Anthropology of Islam: An Introductory Essay”, in The Anthropology of Islam Reader, edited by Jens Kreinath, pp. 1-18. Mahmood, Saba and Jean-Michel Landry. 2017. “Anthropology of Islam”, Oxford Bibliographies. 1-16.
3 Yeni Epistemolojiler: İslam ve Batılı Sosyal bilimler Sorunu Okumalar: Al-Faruqi, I. R. 1982. Islamization of Knowledge: General Principles and Work Plan. Washington DC: International Institute of Islamic Thought. Ahmed, Akbar S. 1986. Toward Islamic Anthropology: Definitions, Dogma and Directions. Islamization of Knowledge Series No: 2, The International Institute of Islamic Thought. Virginia, USA. Okuma Önerileri: Momin, A. R. 1989. Islamization of Anthropological Knowledge. The American Journal of Islamic Social Sciences, Vol.6, No. 1, s. 143-153. Nandy, Ashis. 1983. The Intimate Enemy: Loss and Recovery of Self under Colonialism. Bombay: Oxford University Press.
4 İslam Antropolojisi/Sosyolojisi nedir? Okumalar: Asad, Talal. 1986. “The Idea of an Anthropology of Islam”. Occasional Papers Series, Center for Contemporary Arab Studies, Georgetown University. Shariati, Ali. (2000). On Sociology of Islam: Lectures. Translated by Hamid Algar. New York: Mizan Press. Ders: Talal Asad Revisits "The Idea of an Anthropology of Islam" https://www.youtube.com/watch?v=3BKI3_Ip-lk Okuma Önerileri: El-Zein, Abdurrahman. 1977. Beyond Ideology and Theology: The Search for the Anthropology of Islam. Annual Review of Anthropology, Vol. 6, pp.227-254. Tapper, Richard. (1995). ‘Islamic Anthropology’ and the ‘Anthropology of Islam’. Anthropological Quarterly, Vol. 68, No. 3. Ilyas Ba-Yunus and Farid Ahmad. 1985. Islamic Sociology: An Introduction. Hodder & Stoughton Ltd.
5 İslam ve Müslümanların Temsili Okumalar: Said, Edward. 1997. “Covering Islam: How the Media and the Experts Determine how we see the Rest of the World,” in The Anthropology of Islam Reader. Edited by J. Kreinath. New York: Routledge, 2012, pp. 309-321. Belgesel: Edward Said: Oryantalizm Üzerine https://www.youtube.com/watch?v=fVC8EYd_Z_g Okuma Önerileri: Daniel Varisco. 2005. “Islam Obscured: The Rhetoric of Anthropological Representation,” in The Anthropology of Islam Reader. Edited by J. Kreinath. New York: Routledge, 2012. Pp. 322-343. Lila Abu-Lughod. 2013. Do Muslim Women Need Saving? Boston: Harvard University Press.
6 Günlük İbadetler: Namaz Okumalar: Henkel, Heiko. 2012. “‘Between belief and unbelief lies the performance of salat’: Meaning and efficacy of a Muslim Ritual”, in The Anthropology of Islam Reader. Edited by J. Kreinath. New York: Routledge, pp. 142-158. Okuma Önerisi: Mahmood, Saba. 2012. “Rehearsal Spontaneity and the Conventionality of Ritual: Disciplines of ‘salat’” in The Anthropology of Islam Reader. Edited by J. Kreinath. New York: Routledge, pp. 121-141.
7 Ramazan Okumalar: Schielke, Samuli. 2009. “Being good in Ramadan: Ambivalence, fragmentation, and the moral self in the lives of young Egyptians”, Journal of Royal Anthropological Institute, pp. 24-40. Frankl, P. J. L. 1996. “The Observance of Ramadan in Swahili-Land,” Journal of Religion in Africa, vol. 26 no. 4: 416-434.
8 Hac Okumalar: Donnan, Hastings. 1995. “Pilgrimage and Islam in Rural Pakistan: The Influence of the "Hajj", Etnofoor Vol 8, no. 1, pp. 63-82. Okuma Önerileri: Shariati, Ali. Hajj. Kazi Publications.
9 Sufizm Callan, Alyson. 2008. “Female Saints and the Practice of Islam in Sylhet, Bangladesh”, American Ethnologist vol. 35, No. 3, pp. 396-412. Tursun, Haktan. 2019. “The Making of an Order: An Ethnography of Romani Sufis in Uskudar,” Department of Sociology, Ibn Haldun University, Unpublished MA Thesis, Istanbul.
10 Batı’da Müslüman Olmak Okumalar: Abdul Khabeer, Su’ad. “Citizens and Suspects: Race, Gender and The Making of American Muslim Citizenship,” Transforming Anthropology, Vol. 25, Number 2, pp. 103-119. Özyürek, Esra. 2015. “Giving Islam a German Face,” in Being German Becoming Muslim: Race, Religion and Conversion in the New Europe. Princeton University Press, pp. 25-50.
11 Vize Sınavı
12 Tatil – Ders Yok
13 Müslüman Toplumlarda Kadın Okumalar: Özçetin, Hilal. 2009. “‘Breaking the Silence’: The Religious Muslim Women’s Movement in Turkey,” Journal of International Women’s Studies 11, no.1: 106-119. Okuma Önerileri: Abu-Lughod, Lila. 1986. Veiled Sentiments: Honor and Poetry in a Bedouin Society. California: University of California Press. Mahmood, Saba. 2005. Politics of Piety: The Islamic Revival and the Feminist Subject. Princeton University Press.
14 Öğrenci Sunumları
15 Öğrenci Sunumları

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Ö1
Ö2
Ö3
Ö4
Ö5

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.ihu.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=210454&lang=tr